Rezerwacja grup tel. 94 352 12 88

CZOŁG ŚREDNI PANZERKAMPFWAGEN IV AUSF. J

Dzieje Oręża Polskiego

Czołg średni Pz Kpfw IV stanowił jeden z podstawowych pojazdów armii niemieckiej. Pojazd opracowano w 1935 r. w zakładach Kruppa AG w Essen. Liczba wszystkich wersji od A do J wyprodukowanych na przestrzeni lat 1937–1945 wyniosła ok. 8, 5 tys. egzemplarzy.

Prezentowany egzemplarz został odkopany na terenie Kluczewa w 2011 r. Pojazd należy do ostatniej z produkowanych wersji ”J”. Ten model Panzer IV wytwarzano między czerwcem 1944 a marcem 1945 r. Cechą typową dla „J” było uproszczenie konstrukcji. Zrezygnowano z dodatkowego silnika spalinowego oraz układu napędu elektrycznego, co spowodowało ręczny obrót wieży, tym samym zwiększono pojemność zbiornika paliwa z 180 l do 660 l. Zabieg umożliwiał pokonanie do 210 km w terenie zaś 320 km na drodze. Odnaleziony egzemplarz wyposażony był w tzw. Schürzen, czyli boczne osłony pancerza, zapewniające ochronę przed rusznicami ppanc oraz pociskami kumulacyjnymi.

Szczególną cechą prezentowanego egzemplarza jest obecność trzech rolek podtrzymujących gąsienice. Zwykle Panzer IV wyposażono w cztery rolki. Obecność trzech pozwala ocenić czas produkcji pojazdu po grudniu 1944 r., kiedy zastosowano tego typu rozwiązanie oszczędnościowe.

THE MEDIUM TANK PZ IV KPFW AUSF. J

The Medium tank Pz IV Kpfw was one of the basic vehicles of the German army. His main producer was the Plants of Krupp AG in Essen. Such a tank was the most popular inside German forces. The total number of all versions from A to J produced in the years 1937–1945 amounted to approx. 8.5 thousand pieces.

The following tank was dug up in 2011. The vehicle belongs to the final version of the long-serving Panzerkampfwagen IV is known as the Ausführung “J”. Such a type of Panzer IV was kept on the assembly lines between June 1944 and March 1945. A typical feature of the "J" was simplicity of the construction. As a result the space in the hull previously occupied by the auxiliary generator was used to house an additional fuel tank. The fuel tank capacity of 180 liters increased to an 660 liter. As a result tank could pass 210 km in the area and 320 km on a road. Originally tank was equipped with so-called Schürzen, armored skirts. Such a solution provided increased protection against anti-tank missiles. The chassis of the tank consists of three rollers. Usually Panzer IV was equipped with four rollers. The presence of three rollers allowed to estimate the time of production after December 1944.